zondag 22 mei 2016

Gent 2016

Afgelopen week heb ik een studiereis gehad, vandaar dat ik niet gepost heb. Ik ben 4 dagen, 3 nachten in Gent geweest met school en daar heb ik verschillende dingen gedaan. Ik wilde hier graag een verslagje van maken voor op mijn blog en dat heb ik in dit artikel dan ook gedaan! Aangezien ik pedagogiek studeer, hebben de uitstapjes daar wel enigszins mee te maken en heb ik dus minder van het toeristische gedeelte van Gent gezien. Toch was het erg interessant, dus lees snel verder als je interesse hebt!



Dag 1: Dinsdag 17 mei 
Vandaag vertrokken we naar Gent en ik moet eerlijk zeggen dat ik onwijs nerveus was, aangezien ik toch wel een beetje last heb van heimwee. Desondanks begon de reis met een leuke busreis en kwamen we zonder vertraging aan in het hostel. Daar verdeelden we de kamers en kregen we even de tijd om te settelen.
Daarna gingen we naar het Dr. Guislainmuseum. Dit was een museum dat ging over psychiatrie, vooral over de geschiedenis ervan. Ik vond het erg interessant, alleen was de rondleiding van 2 uur een beetje lang (lang stil staan = vermoeiend).
Hierna gingen we uit eten bij een Turks restaurant en dat was erg lekker, maar ontzettend veel! Ik kreeg dan ook echt maar 1/3 op. Daarna gingen we nog eventjes op het terras zitten met een groepje, om vervolgens om 12 uur te gaan slapen.






Dag 2: Woensdag 18 mei
Vandaag gingen we na het ontbijt naar de Hogeschool Gent. Hier kregen we een uitleg hoe de opleiding orthopedagogie in België, en speciaal op Hogeschool Gent, in elkaar zat. Daarnaast kregen we ook een uitleg over de jeudgzorg in België. Dit was eigenlijk vrij saai, omdat het moeilijk te begrijpen was (als je niet in België naar school gaat, is het moeilijker te begrijpen hoe het in elkaar zit).
Hierna moesten we een wijkanalyse doen. We kregen een bepaalde wijk in Gent toegewezen en daarbij moesten we kijken wat voor voorzieningen er voor kinderen waren etc. Dit leek heel saai, maar was eigenlijk best interessant om er zo bewust mee bezig te zijn.
Hierna gingen we weer eten, terrassen en slapen.



Dag 3: Donderdag 19 mei
Dit was eigenlijk de laatste dag dat we echt iets gingen doen. We gingen na het ontbijt naar een soort instelling voor jongeren met problematiek. Dit was erg leuk, aangezien deze mensen workshops organiseerden voor jongeren, zoals bijvoorbeeld met graffiti. Dat mochten wij ook doen en het was echt leuk om dat eens te doen! Ik wil het jullie echt aanraden, maar doe het dan wel netjes ergnens waar het mag! :)
In de middag hadden we eventjes vrij om te winkelen en daarna gingen we een boottocht doen. Dat vind ik altijd onwijs leuk, dus ik had er ook echt zin in! Dit was ook erg mooi, vooral omdat Gent veel oude gebouwen heeft en dat erg leuk is om naar te kijken.
Na het eten gingen we naar een lezing over omgaan met mensen met een beperking. Dit was erg interessant en dan ook een mooie afsluiting voor de reis!
's Avonds kreeg ik wel heel erg last van heimwee en gingen we nog naar een club met de hele groep. Daar had ik het dus helemaal niet naar mijn zin en ben ik ook eerder met een groepje terug naar het hostel gegaan. Daar kwam ik wel lekker tot rust, omdat ik alleen op de kamer was en toen ging mijn heimwee ook snel weer weg.




Dag 4: Vrijdag 20 mei
Vrijdag moesten we alleen nog even de spullen inpakken en een paar boodschappen doen. Rond 1 uur gingen we weer terug naar huis en een half uur later dan gepland, door vertraging, kwamen we daar aan.

Al met al heb ik een leuke studiereis gehad. Ik ben wel blij dat het niet veel langer heeft geduurd, aangezien ik dan bang ben dat ik nog meer heimwee zou hebben gehad. Ik kan Gent wel echt aanraden want het is een onwijs mooie en leuke stad, ook al heb ik er niet zoveel van gezien.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten