vrijdag 16 oktober 2015

Zwaktes

Ik ben altijd erg kritisch tegen mezelf. Ik zie heel snel dingen die ik niet zo goed kan of waar ik niet zo goed in ben. Desondanks ben ik een enorme perfectionist en vind ik het eigenlijk heel vervelend om mijn eigen zwaktes toe te geven. Ik denk ook dat wij in een soort van maatschappij leven waarin er ook van je verwacht wordt dat je zo min mogelijk slechte dingen van jezelf laat zien. Omdat ik nu in een best wel stressige (is dat een woord?) periode zit, kwam ik eigenlijk tot het besef dat ik toch wel wat dingen heb waar ik regelmatig tegenaan loop. Mede door te tip van Mirinne, bracht dit me op het idee om dit artikel te schrijven. Ik ga het vandaag hebben over de dingen waar ik niet goed in ben, mijn 'zwaktes' (ondanks dat ik dit mega, mega spannend vindt). Dit omdat ik weet dat niemand perfect is en ik het ook in het 'lifestyle/persoonlijke' thema van mijn blog, wel goed vond passen!




Sociaal zijn

Ik wist niet zo goed hoe ik dit moest noemen, maar ik ben niet goed in sociale situaties. Als ik mensen beter ken gaat het wel, maar ik blijf honderdduizend keer nadenken als ik met iemand een gesprek voer, omdat ik eigenlijk heel bang ben om rare of stomme dingen te zeggen. Nu ik dit typ denk ik 'dat slaat echt nergens op', maar op het moment zelf kan ik er niets aan doen. Ik ben daarom ook niet goed in nieuwe vrienden maken, juist omdat ik heel veel afstand houd van mensen. Ik wil mezelf hierbij wel nog even een klein complimentje geven, omdat dit de laatste tijd steeds beter gaat!


Omgaan met zenuwen

Ik slaap niet, ik heb continue buikpijn en ik wil eigenlijk gewoon even dood. Ik kan me zo onwijs druk en zenuwachtig maken voor dingen waarvoor dat helemaal niet nodig is. Ik heb nu bijvoorbeeld al onwijze stress voor iets dat pas over een week komt. Ik weet niet hoe dat komt, maar ik ben gewoon zo onwijs bang voor sommige dingen, en dan voornamelijk opdrachten voor school, dat ik helemaal in paniek kan raken. Stom! 

Angst om fouten te maken

Dit staat ook een beetje in combinatie met de vorige twee, ik heb een grote angst om fouten te maken. Ik heb het dan niet zozeer over fouten maken op bijvoorbeeld toetsen, maar meer fouten maken tijdens sociale situaties. Denk dan aan iets raars zeggen tijdens een presentatie, een domme vraag stellen, het foute antwoord geven in de les, daar kan ik me heel druk om maken en daarom doe ik dan ook vaak niks. Deze vind ik ook stom haha! 


Ik dacht eigenlijk dat hier een hele waslijst zou komen te staan met dingen, maar dat valt me eigenlijk wel mee. Het is eigenlijk allemaal een beetje verbonden met elkaar. Ik ben wel erg bezig om van deze zwaktes af te komen of er mee te leren omgaan, dus ik hoop dat dit in de toekomst beter gaat!

Ik vond het wel even gek om dit artikel te schrijven. Ik vind het namelijk heel moeilijk om me kwetsbaar op te stellen via het internet, en al helemaal op mijn blog. Dit is toch iets waarbij je jezelf een beetje probeert te 'verkopen' en hoe leuker je doet, hoe meer kijkers je krijgt, denk ik altijd. Toch vind ik het ook belangrijk dat je open kan zijn over de dingen waar je minder goed in bent, dus ik vind het wel fijn om dit artikel geschreven te hebben! :) 

Wat zijn jouw zwaktes? 

1 opmerking:

  1. Leuk om te horen dat ik je geïnspireerd heb :) Ik vind het knap dat je je kwetsbaar op durft te stellen! Zelf heb ik moeite met omgaan met de tijd. Ik wil namelijk heel veel dingen doen, maar maak daar de tijd gewoon niet voor (stom hè?). Plannen is voor mij ook geen optie, want het loopt toch altijd weer anders...

    BeantwoordenVerwijderen