woensdag 24 september 2014

Zelf crème maken!

Ik zat eens op zolder tussen de oude boeken te kijken en toen kwam ik een boek teken over zelf cosmeticaproducten maken. Het boek heet 'Schoonheid met natuurlijke cosmetica'. In dit boek staan verschillende recepten voor maskers, crèmes, lotions en nog veel meer. Je weet dan ook precies wat er in je eigen cosmeticaproducten zit. Nu leek het me wel leuk om een recept uit dit boek op mijn blog te posten, omdat dit natuurlijk ontzettend leuk is op beauty gebied. Ik ga jullie uitleggen hoe je een aardbeiencrème moet maken. In het begin is het misschien een beetje lastig, ook om alle ingredienten bij elkaar te verzamelen, maar hoe leuk is het dat je nu zelf een crème kan maken!



Wat heb je nodig?
- 2 eetlepels aardbeien sap (--> Doe aardbeien met suiker in een pan en breng dit aan de kook, laat het mengsel afkoelen en breng het dan opnieuw aan de kook, vervolgens doe je het in een pot of fles en bewaar je het in de koelkast)
- 4 eetlepels mirretinctuur of de basis voor kruidencrème (zie hieronder) 
- 2 theelepels ethylalcohol
- 2 theelepels amandelolie
- 1 theelepel toverhazelaar 

Basis voor kruidencrème: 
- 4 eetlepels lanoline 
- 2 eetlepels cetylalcohol 
- 6 eetlepels bijenwas
- 6 eetlepels amandelolie 

Doe de olie (amandelolie, cetylalcohol en lanoline) en bijenwas bij elkaar en smelt ze au bain marie. Laat het mengsel afkoelen en zet het weg. 

Wat moet je doen?
Verwarm de ethylalcohol en voeg de overige ingrediënten toe. Haal de pan van het vuur en roer met een lepel tot het mengsel is afgekoeld. Dit is een heerlijk zachte, zachtroze crème, met een heerlijke geur. 

Zoals je ziet is het helemaal niet moeilijk om deze crème te maken, het is alleen waarschijnlijk even lastig om aan de ingrediënten te komen en even te ontdekken wanneer je precies de perfecte crème hebt gekregen. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar deze crème!

Heb jij ooit zelf crème gemaakt? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten