woensdag 28 mei 2014

Recept: Lasagne Bolognese

Aangezien ik gisteren heb gekookt, dacht ik dat het wel leuk zou zijn als ik vandaag het recept zou delen van wat ik heb gekookt. Ik heb namelijk lasagne gemaakt! Dit recept gebruikt mijn vader al sinds ik klein ben om lasagne te maken en het is heerlijk. Vandaar dat ik het graag met jullie deel!
 
Lasagne 🙋
 

Wat heb je nodig?
Vleessaus
- 400 gram rundergehakt
- 3 grote uien
- 1/2 pakje boter
- Knoflook, peper, paprikapoeder, tijm, rozemarijn, oregano, peterselie, selderij
- 3 dikke rijpe tomaten (= 1 pond)
- 1 grote blik tomatenpuree
Bechamelsaus
- Bloem
- Melk
- Boter

- Lasagnebladen



Hoe maak je het?
We beginnen met de vleessaus. Allereerst snijd je de tomaten en de uien in kleine stukjes.



Vervolgens ga je alles in een pan gaar bakken. Ik ben begonnen met het gehakt, maar eigenlijk is het het makkelijkst om te beginnen met de uien, dan het gehakt, dan de tomaten en als laatste de tomatensaus. Daarna doe je de kruiden en de knoflook erbij.

 
 
Als het goed is krijg je dan zo'n saus als hieronder. Hier moet dan nog de tomatenpuree en de kruiden bij, maar daar ben ik vergeten een foto van te maken (oeps!).
 
 
 Als je dit klaar hebt, laat je het 2,5 uur sudderen (zorg dus dat je op tijd begint!)

Vervolgens maken we de bechamelsaus. Zorg dat je met de bloem, melk en boter samen ongeveer 0,5 tot 0,8 liter bechamelsaus maakt. Ik heb 45 gram boter, 45 gram bloem, 3/4 liter melk en 75 gram kaas gebruikt en daar heb ik genoeg aan. De boter, bloem en melk doe je in een kookpan en kook je totdat het een mooie vloeibare saus hebt. Zorg dat je eerst met de melk, bloem en boter een mooie saus maakt en daarna pas de kaas erbij doet. Voeg later nog zout en peper toe naar smaak.



Dan moet je een grote ovenschotel invetten. Hier moet je de verschillende lagen in aanbrengen in de volgende volgorde:
1 - Een laag bechamelsaus op de bodem.
2 - Een laag lasagnebladen
3 - Een laag bechamelsaus
4 - Vleessaus
5 - Een laag bechamelsaus
6 - Een laag lasagnebladen
7 - Een laag vleessaus
8 - Een laag bechamelsaus

Als je wat over hebt, dan ga je gewoon door zoals het hierboven staat. Je eindigt met een laag bechamelsaus.

Vervolgens dek je het af met aluminiumfolie en gaat het een half uur in de oven van 200 graden.

Ga jij dit recept proberen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten