zaterdag 18 januari 2014

Proefwerkweek/Tentamenweek

Momenteel is mijn tentamenweek bijna afgelopen (alleen maandag nog) en voor velen begint hij nu pas net. Ik vind dit zelf altijd een hoop stress geven, dus vandaar geef ik hier een aantal tips om je proefwerk/tentamenweek makkelijker door te komen!




1. Zorg dat je op tijd begint! 
Deze tip vind ik erg belangrijk. Ook al is het soms moeilijk, als je al een paar weken van te voren begint met vakken te leren, hoef je tijdens je proefwerkweek alleen maar te herhalen en heb je het minder druk!

2. Maak een planning!
Ik ben zelf niet erg goed in het maken van planningen, maar het is wel handig om voor jezelf een lijstje te maken met de dingen die je per dag wilt doen. Zorg dan ook dat je alles inplant, zo komt het niet voor dat je de laatste dag nog van alles moet doen!

3. Zorg dat je goed uitgerust bent! 
Dit is voor mijzelf een erg belangrijke tip. Ook al hoef je maar voor een paar uurtjes naar school, je zult uiteindelijk merken dat het zo´n week veel energie van je vraagt. Je kunt ook niet leren als je moe bent, dus ga ´s avonds eens wat eerder naar bed en je zult snel verschil merken!

4. Je hebt geleerd! 
Wat mij altijd overkomt, is dat ik tijdens een proefwerk zo in de stress/paniek raak dat ik alles vergeet wat ik geleerd heb. Daarom is het belangrijk om voordat je aan je proefwerk/examen begint even rustig tot jezelf te komen en tegen jezelf te zeggen dat het goed komt! Je hebt immers goed geleerd! Dan begin je rustig aan je vragen, weet je een vraag niet? Sla hem gewoon even over. Zo kom ik altijd beter mijn toetsen door.

5. Trek je niks van anderen aan! 
Tijdens een proefwerk kan het erg frustrerend zijn als jij als een van de laatste nog aan het werken bent. Laat je hierdoor vooral niet opjagen! Jij weet niet hoe die anderen de toets hebben gemaakt, misschien hebben ze hem wel heel slecht gemaakt en waren ze daardoor zo vroeg klaar. Neem gewoon rustig je tijd, zorg dat je je tijd neemt voor de opdrachten.
Ook zijn er vlak voor een toets altijd mensen die denken dat het 5 minuten van te voren nog zin heeft om elkaar te overhoren, ga hier niet in mee. Als je dan iets niet weet zul je sneller in paniek raken en lukt je toets helemaal niet meer!

6. Neem op tijd pauze!
Als je aan het leren bent, is het erg belangrijk dat je op tijd een pauze inlast. Niemand kan een paar uur aan een stuk door leren, dan neem je na een tijdje niks meer op. Je hoeft natuurlijk niet om het half uur een half uur pauze te nemen, maar zorg dat je in ieder geval een lunch en koffiepauze inlast. Ook kun je tussendoor af en toe een kwartiertje pauze nemen waarin je iets doet wat je leuk vind (Facebook, je nagels lakken o.i.d)

7. Beloon jezelf! 
Leren is natuurlijk niet altijd leuk, daarom is het belangrijk dat je het voor jezelf aantrekkelijker maakt. Zeg tegen jezelf dat als je een hoofdstuk kent, je iets lekkers mag of je even iets anders mag doen. Met een leuk doel leert het vaak een stuk gemakkelijker!

Ik hoop dat je met deze tips de proefwerkweek wat makkelijker doorkomt! :)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten